Förskolegårdar på taket
I Norge anlades 1989 en förskola, Soria Moria i Trondheim, med gård på taket till Statoils kontor, på fjärde våningen. Personalen fick möjlighet till barnomsorg intill arbetsplatsen. Verksamheten bedrevs fram till 1994 då man flyttade till andra lokaler belägna på marken. När man haft förskolan på taket i två år gjordes en utvärdering av hur det fungerade. Utvärderingen är omfattande och visar både ritningar och tekniska lösningar. Den beskriver programarbetet och hur verksamheten sedan fungerade. Det var mycket säkerhetstänk i alla avseenden, hur barnen kommer dit, att de inte smiter i hissen, att inte olyckor sker på grund av höjden. Det platta taket gav utmaningar för personalen att hitta lekredskap och verksamheter som aktiverade barnen på ett bra och säkert sätt. Det som var bra i detta fall var att man hade en fin utsikt över staden, så att barnen kunde se vad som hände därnere. Man hade också tillgång till bra uteytor i närheten för utflykter. Kristin Elmhjellen, som var verksamhetsledare på Soria Moria genomförde utvärderingen 1992 och den gavs ut i nyutgåva 2015 på initiativ av Hanne Wilhjelm och Maria Nordström. Nu finns den att ladda ner på vår hemsida.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet hemsida framtidsspaning krokom bygglekplatser pedagogik arq dialog kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls tengbom skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arbetsmiljö paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning barn i samhället antologin programhandling studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler hyllievångsskolan liljewall arkitekter trondheim skl förstudie debattartikel referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter modulskolor opinion bygga skola rum aor architects fokus pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan högsta betyg poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby utvärdering ur play video jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande nätverk programarbete möte skolans lokaler planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium kth temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby lärande rinkeby stockholm workshop bub riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola stadsplanering tävling forum bygga skola danmark almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö skr konferens lärmiljöer förskolan stort a gåturer skolor skolplanering förskola skolans nya rum förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt publikationer spsm nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö dokumentation barns utemiljö npf skolinspektionen pris 40 årsjubileum nyköping kungsholmens grundskola stockholms skolutvecklingsprojekt rapport utbildningsförvaltningen friyta glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a törnquist alt arkitekter kästa skola modulförskolor hygienrum helsingfors utomhuspedagogik examensarbete remissvar campus vasastan nfp rikstens skola frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna skollokaler förskolegård digitalt möte regeringens proposition lekplatser landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande grundskola peter lippman skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease forskning slu evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag london högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö 3d-glasögon bygge podcast lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger aix handledning gröna kvaliteter friytor cored ljus, ljud och luft release skolhusplanering handbok beställa disputation webbinarium universet sweco pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus upprustning hälsofrågor dimensionering vallastaden tiundaskolan lärarnas tidning slu lindängeskolan stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg arkdes gymnasier eu-projekt göteborgs universitet
Torbjörn